Aquesta webquest
està pensada
per a alumnes de Cicle Mitjà i Superior, sent a
més, una
bona eina pels alumnes de l'aula d'acollida que ja s'han iniciat (o
s'estan iniciant) en el procés de lectura i escriptura.
Aquestes són
finalitats que han portat a elaborar -la.
1- La primera finalitat
és aproximar els infants al món de la lectura a
partir dels còmics.
2- La segona és familiaritzar-los amb la recerca
d'informació, tant a través dels llibres com
d'internet.
3- La tercera finalitat és dominar diversos programes
informàtics com a eina per a l'aprenentatge.
És important
que els alumnes
aprenguin a treballar en grup i per això es proposa el
treball
en grup a partir que cada membre tingui un rol diferent i unes
responsabiliatts concretes. La idea és que cada nen faci en
un
moment donat de mestre dels seus companys ja que els hi ha d'explicar
el que han après.
En paral.lel a la feina
proposada en
aquesta webquest els alumnes han de llegir un còmic, cada
grup
tria quin tipus de còmic o personatge treballarà.
Per tal de dur a terme
aquest treball
de col·laboració cal que els alumnes utilitzin de
manera
guiada la xarxa com a font d'informació i també
la
biblioteca d'aula o d'escola. És bo que descobreixin que la
informació la podem treure tant dels llibres com d'internet.
A
través de l'ús
de la web com a font d'informació, l'ús de la
càmera fotogràfica, el bolcatge i el domini del
programam
presentació de l'open office així
com la pujada de l'arxiu de la seva presentació en un
plataforma de l'anomenada web2, el
projecte potencia el desenvolupament de les Competències TIC dels
alumnes.
Per entendre millor
què és això de la web2:
OBJECTIUS I CONTINGUTS
Objectius didàctics
Saber cercar la informació que calgui per poder entendre el
llenguartge del còmic.
Realitzar un
còmic amb el programa presentació de l'open office.
Dominar el
llenguatge visual.
Millorar
l'expressió escrita.
Usar la llengua oral
en els moments de posada en comú presentació.
Gaudir amb la
lectura d'un còmic.
Nivell
Cicle Mitjà i Superior (i aula d'acollida)
Temporització
1 sessió per presentar la webquest (amb canó de
projecció) i organitzar els grups
2 sessions recerca
d'informació i recollida de dades amb els fulls de suport
1 sessió perque cada grup
faci la posada en comú
1 sessió per fer el
guió
1 sessió per escenificar les
vinyetes i fer les fotos
2 sessions per fer el còmic,
mentre 2 o
3 fan el còmic amb el programa open office 1 o 2 fan la
portada
del còmic (després s'escaneja i es posa a la
primera
diapositiva).
1 sessió per ensenyar el
còmic als companys i pujar-lo al Slideshare.
Procediments
Recerca d'informació per
internet i llibres.
Moure's per una plana web
(símbols, enllaços).
Entendre el llenguatge del
còmic.
Llegir còmics.
Escolta atenta de les explicacions.
Expressió oral.
Fer una presentació amb un
programa de presentacions.
Saber utilitzar eines web2.
Conceptes
El Còmic
Actituds
Treballar d'una manera organitzada.
Treballar col.laborativament.
Tenir responsabilitat amb la feina
plantejada.
Comprometre's amb la feina i els
companys.
Ensenyar als companys i aprendre dels
companys.
Activitat
d'avaluació
La posada en comú del grup.
La creació del
còmic.
L'exposició del final de
l'activitat.
METODOLOGIA I RECURSOS
La metodologia es basa en
els següents aspectes:
Recollida de dades.
Comparació
d'informació.
Transformació de la informació.
Expressió
escrita a través del llenguatge del còmic.
Exposició
oral amb un programa de presentació.
UNA MOSTRA DEL PROCÉS DE TREBALL I DE LA TASCA REALITZADA
Treball fet psls alumnes de l'agrupament flexible de llengua del Ceip Drassanes:
Aspectes treballats:
Lectura de plans, expressió gestual i llenguatge del còmic.
Evidentment han
treballat la llengua escrita (correcció de faltes i
d'expressió a través de la pròpia
producció), però també diferents aspectes de la competència digital i de la competència audiovisual:
Els nens i nenes han acabat dominant eines del programa GIMP per tal de convertir una fotografia a dibuix :
- Filtres-Artístic- Ressegueix vores amb negre
- Filtres-Artístic- Pintura a l'oli
- Filtres-Efectes de llum (per fer l'efecte de la llum de les llanternes)
- Eines-eines de color- brillantor (per enfosquir)
En el programa presentació de l'open office
han inserit cada imatge i han fet servir les caixes de text per les
narracions i els núvols pels diàlegs. Un cop han acabat,
han exportat a imatge cada diapositiva convertint-la en vinyeta acabada.
Han fet taules en un document de text de l'open office
i allà han inserit les diferents vinyetes per tal de realitzar
el còmic (llibre) i així poder portar-lo a la biblioteca.
A més a
més han après a treballar en grup, consensuant i decidint
el guió així com el repartiment de tasques, mentre han
pres consciència del procés de treball i de la
responsabilitat vers els companys i cap a la feina a fer. S'han fet
seva la feina i s'han implicat amb la tasca a realitzar.
Aquí teniu la tasca que han realitzat els nens i nenes.
AVALUACIÓ
Es proposa una doble avaluació.
Per una
banda l'avaluació de l'alumne i per una altra la
rúbrica
d'avaluació per a mestres.
L'avaluació de l'alumne té com a finalitat fer-lo
conscient d'allò que sap i d'allò que no acaba de
saber.
Per tal que l'alumne pugui valorar el que sap i el que no sap se li
proposa que respongui el full d'autoavaluació.
Rúbrica d'avaluació per a mestres:
L'avaluació es durà a terme a partir de
l'observació directa dels nens i del seu treball. Proposem
una
rúbrica per a mestres que té en compte dos
aspectes
importants:
* L'adquisició per part dels alumnes dels continguts i
objectius programats.
* La participació dels alumnes en l'activitat de grup:
recerca d'informació, treball en
grup, col·laboració, aportació
d'idees...